Imtihonlar.uz Yuksak marralar sari

Darsda mustahkamlash bosqichi qanday o‘tkaziladi? – metodika

Kecha, 16:11
Darsda mustahkamlash bosqichi qanday o‘tkaziladi? – metodika

Darsda mustahkamlash bosqichi qanday o‘tkaziladi? Ta’limda metodika va amaliy maslahatlar

Mustahkamlash bosqichi darsning eng muhim qismlaridan biri bo‘lib, o‘quvchilarning o‘rganilgan bilimlarini chuqurroq o‘zlashtirishga xizmat qiladi. Dars jarayonida o‘quvchilar yangi ma’lumotlarni bir marotaba eshitish bilan cheklanib qolmay, balki ularni mustahkamlash va chuqurroq o‘rganishga harakat qilishlari zarur. Bu jarayonni muvaffaqiyatli amalga oshirish uchun bir qancha metodlardan foydalanish mumkin. Quyida mustahkamlash bosqichining qanday o‘tkazilishi va uning ta’sirli bo‘lishi uchun muhim bosqichlar bayoni bilan tanishasiz.

1. Mustahkamlash uchun eslatmalar va konspektlar tayyorlash

O‘quvchilar dars davomida o‘rganilgan asosiy bilimlarni eslatmalar, konspektlar yoki boshqa yordamchi materiallar shaklida qayd qilib borishlari lozim. Ushbu materiallar darsdan keyin uy sharoitida mustaqil ravishda takrorlash imkonini beradi. Konspektlar tayyorlash o‘quvchilarning diqqatini jamlashga, tushunmagan joylarini qayta ko‘rib chiqishga yordam beradi va o‘z bilimlarini oshirishga katta hissa qo‘shadi.

2. Tushuntirish bosqichi

Mustahkamlash jarayoni tushuntirish bosqichi bilan boshlanadi. Bu bosqichda o‘quvchilar mavzuning mazmunini to‘liq tushunib olishlari kerak. O‘qituvchilar bu bosqichda quyidagilarga e’tibor berishlari muhim:

  • O‘quvchilarga yangi bilimlar bilan bog‘liq asosiy tushunchalar va ma’lumotlarni yetkazish.
  • Qaysi harakat nima uchun va qanday bajarilishini tushuntirish.

3. Faoliyat texnologiyasi

O‘quvchilar harakatni qanday amalga oshirish kerakligini bilib olishlari uchun amaliy misollar va vaziyatlar bilan tanishtiriladi. Misol uchun, maxsus keyslar yoki hayotiy misollar orqali o‘quvchilarning yangi bilimlarni real vaziyatlarda qo‘llashlari osonlashadi. Bu bosqichda:

  • Mavzuning mohiyati tushuntiriladi.
  • O‘quvchilar o‘zlarini haqiqiy sharoitda tasavvur qilib, to‘g‘ri qaror chiqarishni o‘rganadilar.

4. Amaliyot va ko‘nikmalar

Bilimlar faqat nazariy asoslarda qolmasligi uchun amaliyot bosqichi juda muhim. O‘quvchilar har bir bilimni amalda qo‘llashga o‘rganishlari, xatolarni tahlil qilishlari va o‘z ko‘nikmalarini mustahkamlashlari zarur. Amaliyot bosqichida quyidagilar amalga oshiriladi:

  • O‘quvchilar mavzuga oid mashq va topshiriqlarni bajaradilar.
  • Nazariy bilimlarini amaliy ko‘nikmaga aylantiradilar.

5. Xatolarni tekshirish va to‘g‘rilash

Dars jarayonida o‘quvchilar o‘z xatolarini o‘zi aniqlashi va tuzatishi muhim, shuningdek, o‘qituvchi bu jarayonda rahbarlik qiladi. O‘qituvchi quyidagilarga e’tibor berishi kerak:

  • O‘quvchilarning o‘z-o‘zini tahlil qilish qobiliyatini rivojlantirish.
  • Xatolar ustida ishlash orqali to‘g‘ri natijalarga erishish.

6. Eslab qolish uchun qaydlar va yordamchi vositalar

O‘quvchilarning eslab qolish qobiliyatini oshirish uchun ularga o‘quv jarayonida qaydlar, eslatmalar yoki yordamchi ilovalar bilan ishlash tavsiya etiladi. Bu o‘quv materiallarini vaqt o‘tishi bilan unutmang, balki xotirada saqlab qolishga yordam beradi.

7. Qayta ko‘rib chiqish

Yangi bilimlarni mustahkamlash uchun uni doimiy ravishda qayta ko‘rib chiqish lozim. Bu bosqichda o‘quvchilar dars davomida o‘rganilgan materialni qayta tekshiradilar, konspektlar bilan ishlaydilar va bilimlarini mustahkamlashadi.

8. Baholash jarayoni

O‘quvchilarning bilimlari baholash orqali tahlil qilinadi. Bu bosqichda o‘qituvchi quyidagilarga amal qiladi:

  • Bilimlarni real sharoitlarda sinab ko‘rish orqali o‘zlashtirish darajasini aniqlash.
  • O‘quvchilar o‘rganganlarini qanday qo‘llay olishlarini baholash.

9. Savol berish va tahlil qilish

Dars davomida o‘quvchilarga o‘z fikrlarini erkin ifoda etish va savol berish imkoniyati yaratilishi kerak. Savollar o‘qituvchiga o‘quvchilarning qaysi mavzuni qanday tushunganligini aniqlashda yordam beradi, o‘quvchilarning esa o‘z bilimlarini chuqurlashtirishlariga sharoit yaratadi.

10. Xulosa va qayta ko‘rib chiqish jarayoni

Dars oxirida o‘quvchilar uchun takroriy tahlil va xulosalar chiqarish jarayoni amalga oshiriladi. Bu bosqichda o‘rganilgan materiallar mavzuning umumiy kontekstida mustahkamlanadi va talabalar keyingi darslarda foydali bo‘ladigan qimmatli xulosalar bilan tanishadilar. Shu tarzda ular yangi bilimlarni keyinchalik eslab qolishlari osonlashadi.