So‘nggi 15 yildagi abituriyentlar soni dinamikasi (2011-2025-yillar)

2011-yildan 2025-yilgacha O‘zbekistonda oliy ta’limga kirish uchun abituriyentlar sonida sezilarli o‘zgarishlar kuzatildi. Bu o‘zgarishlar ta’lim siyosati, raqamlashtirish jarayonlari va jamiyatdagi qarashlarning evolyutsiyasi bilan bog‘liq bo‘ldi.
Boshlang‘ich o‘sish davri (2011–2016)
2011-yilda 418 mingdan ortiq abituriyent hujjat topshirgan. Shundan so‘ng abituriyentlar soni barqaror o‘sib bordi:
-
2012-yil — 432 017 nafar
-
2013-yil — 480 407 nafar
-
2014-yil — 543 155 nafar
-
2015-yil — 605 836 nafar
-
2016-yil — 663 304 nafar
Bu davrda oliy ma’lumot olishga intilish kuchli edi, lekin hali onlayn ro‘yxatdan o‘tish tizimlari mavjud emas edi.
Keskin o‘sish va rekord yil (2017–2020)
2017-yildan boshlab abituriyentlar sonida keskin o‘sish kuzatildi. Ayniqsa, 2019–2020-yillarda rekord natijalar qayd etildi:
-
2017-yil — 729 950 nafar
-
2018-yil — 675 049 nafar
-
2019-yil — 1 066 925 nafar
-
2020-yil — 1 484 085 nafar (rekord)
2020-yilda karantin sababli onlayn ro‘yxatdan o‘tish yo‘lga qo‘yildi, bu barcha viloyatlardagi yoshlarga qulaylik yaratib, abituriyentlar sonini keskin oshirdi.
Pasayish davri va yangi ehtiyojlar (2021–2025)
2021-yildan boshlab abituriyentlar soni asta-sekin kamayib bormoqda:
-
2021-yil — 948 211 nafar
-
2022-yil — 1 214 232 nafar
-
2023-yil — 1 018 007 nafar
-
2024-yil — 894 279 nafar
-
2025-yil — 732 411 nafar
Pasayishga sabab bo‘lgan asosiy omillar:
-
Sirtqi ta’limga talabning kamayishi, chunki asosiy ehtiyoj qondirildi.
-
Nodavlat OTMlar sonining ko‘payishi, bu esa talabni taqsimladi.
-
Texnikum va kollejlarga qiziqishning ortishi, yoshlar uchun alternativ yo‘nalishlar yaratildi.
-
Kasb-hunar markazlarining faoliyati kuchayishi, amaliy ko‘nikmalarni o‘rganishga imkon berdi.
-
Oliy ta’limga ongli yondashuv shakllanmoqda, yoshlarda ehtiyoj va maqsad asosida tanlov qilish odati kuchaymoqda.
Jamiyatdagi qarashlar o‘zgarishi
Bugungi kunda “oliy ma’lumot — muvaffaqiyat garovi” tushunchasi asta-sekin o‘z o‘rnini “amaliy ko‘nikma va kasb egallash” g‘oyasiga bo‘shatmoqda. Yoshlarda diplomdan ko‘ra daromad keltiradigan kasb o‘rganishga moyillik kuchaymoqda.